טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT - cognitive behavioral therapy) מבוסס על ההנחה שתוכן המחשבות ודפוסי החשיבה שלנו מהווים גורם מרכזי ומשפיע בתהליכים רגשיים, בהתנהגות ואף בתהליכים פיזיולוגיים-גופניים.

זהו טיפול שרואה חשיבות רבה בדרכים בהם אנו מעבדים ומפרשים את החוויות שלנו – את החוויות בעולם סביבינו, עם אנשים קרובים וזרים, ואפילו את מה שקורה לנו בתוך הגוף.

 

הטיפול לרוב מתמקד ב'כאן ועכשיו' ועוזר להגביר מודעות לקשיים רגשיים וכיצד ניתן לפתח דרכי התמודדות חדשות עימם. אחת ממטרות הטיפול הינה לחשוף את הדרך הייחודית בה המטופל מפרש את המציאות סביבו ואת מחשבותיו הוא, וכיצד פרשנות זו משפיעה על עולמו הפנימי ועל דפוסי התנהגות כלפי הסביבה.

 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הפך בשנים האחרונות לטיפול הפסיכולוגי המועדף עבור מגוון רחב של בעיות כגון:  חרדות, פוסט טראומה, OCD וגם במצבים של דיכאון. יעילותו של טיפול CBT הוכחה במחקרים רבים.

לרוב טיפול CBT הוא קצר טווח (10-20 מפגשים) וממוקד בבעיה ספציפית. הפגישות נערכות בין פעם לפעמיים בשבוע, ונמשכות 60 עד 90 דקות.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד לרוב בהווה ובעתיד. הפסיכולוג והמטופל משתפים פעולה בבניית התכנית הטיפולית ולרשותם עומדים כלים קוגניטיביים וכלים התנהגותיים.

כלים קוגניטיביים :
כלים קוגניטיביים הם כלים מחשבתיים – שנועדו ללמד את המטופל לזהות, לנתח ולשנות דרכי חשיבה בעיתיות.

כלים התנהגותיים:
כלים התנהגותיים הם כלים שתכליתם שבירת דפוסי התנהגות שמשמרים חרדה, דיכאון או בעיות אחרות.

השילוב בין הכלים הקוגנטיביים והכלים ההתנהגותיים מאפשר למטופל העובר טיפול קוגניטיבי התנהגותי ליצור את השינוי המתבקש תוך תקופה קצרה. בתחילת הטיפול האחריות הפסיכולוג (או פסיכולוגית) מוביל את הטיפול, בהדרגה, ככל שהטיפול מתקדם, המטופל לומד להשתמש בכלים אלו והאחריות עוברת עליו. המטרה הסופית בטיפול היא שהמטופל יישם בכוחות עצמו את הדפוסים שלמד בטיפול, ללא סיוע של הפסיכולוג.